SEDETIK BERSAMA SELAMANYA TERASA



Alhamdulillah… alhamdulillah … alhamdulillah …hanya itu sahaja lafaz yang dapat ana ucapkan tatkala Dia mengizinkan ana untuk menghadiri mukhayyam yang telah diadakan di Gua Batu Maloi. Walaupun diri ini kepenatan dek kerja yang bertimbun, namun tetap bersemangat untuk ber’mukhayyam’ kerana sudah sekian lamanya diri ini tak ber’mukhayyam’. Bagi ana, mukhayyam atau dalam Bahasa Melayu bermaksud perkhemahan dan Bahasa Inggeris bermaksud camping sangat bermakna dalam mendidik disiplin diri seseorang terutamanya bagi mereka yang telah menyediakan diri mereka untuk berada di jalan dakwah ini.


Program bermula pada jumaat petang, namun diri ini tidak mampu untuk menghadirkan diri pada petang tersebut kerana faktor tugas sebagai seorang pendidik. Jadi, setelah berakhirnya sesi persekolahan, ana bertemankan seorang akhawat bertolak ke tempat program lebih kurang jam 8 malam. Perjalanan kami hanya berpandukan sebuah peta kerana masing-masing tidak pernah pergi ke tempat tersebut di samping petunjuk dari Dia. Dipendekkan cerita, alhamdulillah kami selamat tiba di tempat program walaupun hampir-hampir tersesat. Rupa-rupanya, kami antara akhawat yang terawal sampai. Kami difahamkan rombongan akhwat yang telah bertolak kira-kira jam 7.45 malam belum lagi sampai kerana telah tersesat. Sebenarnya jarak dari tempat kami ke tempat program hanya memakan masa selama setengah jam sahaja. Namun, kita hanya merancang, Allah juga merancang, dan ternyata perancangan Allah juga yang terbaik untuk kita.


Pelbagai pengalaman yang dapat ana sematkan dalam diari hidup ana daripada mukhayyam ini. Antaranya ialah kehebatan serta keindahan ciptaan Illahi di dalam Gua Batu Maloi. Subhanallah, tidak dapat ana ungkapkan dengan kata-kata. Hanya kalimah subhanallah sahaja yang sering meniti di bibir ini tatkala melihat keindahan ciptaan Illahi sepanjang perjalanan menuju ke Gua Batu Maloi. Pengalaman masuk gua sebagai salah satu daripada modul mukhayyam merupakan pengalaman pertama bagi ana. Kebanyakan mukhayyam yang pernah ana ikuti hanya melibatkan tracking dalam hutan. Alhamdulillah Allah masih mengizinkan diri ini untuk merasai pengalaman yang sangat bermakna ini. Banyak kebebatan Allah yang ana temui dalam gua tersebut. Antaranya batu yang berbentuk seperti kapal, gambar patung yang terbentuk hasil daripada titisan air, batu besar yang seakan-akan tergantung diantara dua batu dan lain-lain lagi. Agak susah untuk ana gambarkan melalui kata-kata. Mungkin kerana diri ini bukanlah seorang penulis yang baik. Hanya pengalaman sahaja yang dapat membuatkan diri sangat kagum dengan kekuasaanNya. Ya..pengalaman merupakan guru yang paling baik bagi seseorang. Apa pun rasa bersyukur sangat dapat pengalaman ini.

Terima kasih Ya Allah kerana Engkau izinkan semua ini untuk hambaMu lalui..=)



Salah satu gambar yang sempat dirakamkan..dua patung yang saling bertentangan..patung agama hindu..

Nampak tak???

0 comments: